Maalivahtien oheisharjoittelu

Maalivahtipeli pitää sisällään nopeita kehon suunnanmuutoksia ja pysähdyksiä. Huipputasolla maalivahdilta vaaditaan korkeatasoisen teknisen osaamisen lisäksi ketteryyttä, nopeutta, räjähtävyyttä, nopeaa reaktiokykyä ja käsi-silmä koordinaatiota. Maalivahtipelissä liikkuvuusominaisuudet korostuvat ja erityisesti maalivahtien käyttämä v-torjuntatekniikka vaatii keskivartalon, lantion ja alaraajojen lihaksilta liikkuvuutta, hallintaa ja voimaa.

On vakuuttavaa näyttöä siitä, että tasapaino-, refleksi-, ketteryys-, nopeus-, voima-, taito- ja liikkuvuusharjoitteita sisältävät oheisharjoitteluohjelmat ehkäisevät urheiluvammoja tehokkaasti niin nuorilla kuin aikuisilla urheilijoilla. Tällä niin kutsutulla hermolihasjärjestelmää aktivoivalla harjoittelulla voidaan odottaa huomattavaa hyötyä niin vammojen ennaltaehkäisyyn, kuin suorituskyvyn paranemiseen 20-60 harjoituskerran ja noin 6 kk harjoittelun jälkeen.

Nämä harjoitteet on suunnattu maalivahtien oheisharjoitteluun. Ne toimivat erityisesti nuorten maalivahtien urheiluvammoja ennaltaehkäisevinä harjoitteina.

Harjoitteet ehkäisevät urheiluvammoja optimaalisimmin, kun ne toteutetaan 2-3 kertaa viikossa lyhyinä 10-15 minuutin jaksoina alkulämmittelyn yhteydessä tai muun harjoittelun ohessa.